Meten is weten
Nu je alles hebt voorbereid, gaan we meten.
Wat ga je doen?
- Noteer de tijd (in minuten en seconden) tot je het speelgoed hebt bevrijd.
- Maak hier ook een tabel bij. Vul hierbij in hoe lang het duurde voordat je het speelgoed had bevrijd.
- Zet alle methoden in de juiste volgorde van langzaam naar snel of andersom.
➡️ Welk methode ging het snelst?
➡️ Reken het verschil in tijd tussen de snelste en de langzaamste methode.
Tabel maken
Maak een tabel van je resultaten. Meet met een stopwatch hoeveel tijd elke methode nodig heeft om de schat te bevrijden:
Schrijf bovenaan:
Methode
Tijd tot bevrijding (min/sec)
Opmerkingen (snel / langzaam / leuk)
Schrijf links de methoden:
Warm water
Zout
Zonlicht
Lepel
Föhn (optioneel)
Beantwoord de vragen:
- Welke methode was het snelst?
- Welke was het leukst?
- Wat denk je dat er gebeurt als je twee methodes tegelijk gebruikt?
Denk na en bespreek
Beantwoord de vragen en gebruik de woorden: ijs, smelten, warmte.
- Welke methode werkte het snelst?
- Welke methode vond je het leukst om te proberen?
- Waarom denk je dat sommige manieren beter werkten dan andere?
👉 Extra opdracht: Bedenk zelf nóg een manier om ijs te laten smelten. Zou die sneller of langzamer werken?
Differentiatie
4-7 jaar:
Teken hoe jij de schat hebt bevrijd.
Vertel erbij wat je deed om het ijs te laten smelten. Gebruik woorden als: warm, ijs, snel.
8-12 jaar:
Schrijf op welke methode je gebruikte en waarom je die koos.
- Wat werkte goed?
- Wat zou je de volgende keer anders doen?
- Gebruik de woorden: methode, warmte, snelheid, smelten.