Meten is weten
Nu je alles hebt voorbereid, gaan we meten.
Wat ga je doen?
Je kunt meten hoelang het duurt tot de chocola smelt. Welk materiaal geleid het beste? Komt de voorspelling uit?
Tabel maken
Maak een tabel:
Schrijf bovenaan:
Materiaal lepel
Tijd tot smelten (sec)
Opmerkingen (snel / traag / niet gesmolten)
Schrijf links de materialen van de lepels.
Beantwoord de volgende vragen:
- Welk materiaal geleidt warmte het best?
- Wat zou je kiezen voor een soeplepel? Waarom?
- Zou dit proefje ook werken met kaas of suiker?
Denk na en bespreek
Gebruik de woorden: droog, vorm, kleur, bloem.
- Welke bloem bleef het mooist van kleur?
- Wat gebeurde er met de vorm van het blad of bloem?
- Welke bloem zou jij de volgende keer wél of juist niet gebruiken?
👉 Extra opdracht: Bedenk waar je de gedroogde bloemen voor kunt gebruiken. Kaart? Poster? Sieraad?
Differentiatie
4-7 jaar:
Voorspel vooraf welke lepel het snelst werkt. Waarom denk je dat? Gebruik je eigen woorden. Leg daarna zélf aan iemand anders uit waarom de chocolade op de ene lepel sneller smolt dan op de andere. Gebruik de woorden: warm, snel, materiaal.
Kun jij een andere test bedenken om te ontdekken welke materialen goed tegen warmte kunnen?
8-12 jaar:
Schrijf op in welke volgorde de chocolade smolt en waarom dat volgens jou zo was.
Gebruik de woorden: warmtegeleiding, materiaal, snelheid, smelten.
Stel je voor: jij bent productontwerper voor keukengerei. Ontwerp een nieuwe lepel die veilig is én praktisch in een warme pan. Onderbouw je materiaalkeuze met wat je uit dit proefje geleerd hebt. Kun je een situatie bedenken waarin een lepel juist goed warmte moet geleiden?