Meten is weten
Nu je alles hebt voorbereid, gaan we meten.
Wat ga je doen?
Meet de tijd die het water nodig heeft om van start tot finish te komen. Test meerdere versies van je baan!
Tabel maken
Maak een tabel van je resultaten. Meet met een stopwatch hoeveel tijd elke methode nodig heeft om de schat te bevrijden:
Schrijf bovenaan:
- Versie waterbaan
- Tijd in seconden
- Wat veranderde je?
Schrijf links de versies van je ontwerpen:
- Eerste ontwerp
- Tweede ontwerp
- Derde ontwerp (beste?)
Beantwoord de volgende vragen:
- Welke versie was het snelst?
- Wat maakte het verschil?
- Hoe zou je de baan nóg sneller kunnen maken?
Denk na en bespreek
Gebruik de woorden: helling, zwaartekracht, snelheid.
- Hoe zorgde jij ervoor dat het water sneller ging?
- Wat vertraagde de stroom?
- Wat zou je anders doen bij een volgende poging?
👉 Extra opdracht: Leg aan iemand anders uit hoe zwaartekracht werkt in jouw waterbaan.
Differentiatie
4-7 jaar:
- Teken jouw waterbaan en laat zien hoe het water stroomt.
- Vertel welke spullen je hebt gebruikt en wat je zag gebeuren.
8-12 jaar:
- Beschrijf je waterbaan in stappen.
- Welke materialen gebruikte je?
- Wat werkte goed?
- Wat werkte minder goed?
- Gebruik de woorden: waterstroom, helling, snelheid, zwaartekracht.