Meten is weten
Nu je alles hebt voorbereid, gaan we meten.
Wat ga je doen?
Test meerdere bootjes of ontwerpen en meet hoelang ze erover doen om een bepaalde afstand af te leggen.
Tabel maken
Maak een tabel van je resultaten. Meet de afgelegde afstand van je zeilboot.
Schrijf bovenaan:
- Bootje (vorm of naam)
- Tijd over 1 meter (sec)
- Opmerkingen (stabiel / snel / scheef)
Schrijf links de versies van je ontwerpen:
- Eerste ontwerp
- Tweede ontwerp
- Derde ontwerp (beste?)
Beantwoord de volgende vragen:
- Welke versie was het snelst?
- Wat maakte het verschil?
- Hoe zou je je zeilboot nóg sneller kunnen maken?
👉Kun je er ook een grafiek bijmaken?
Denk na en bespreek
Gebruik de woorden: wind, zeil, balans, snelheid.
- Welke boot voer het snelst en waarom?
- Wat gebeurde er toen je harder blies?
- Welke vorm werkte het beste voor het zeil?
👉 Extra opdracht: Hoe zou je je bootje kunnen aanpassen zodat hij tegen de wind in kan varen?
Differentiatie
4-7 jaar:
- Teken jouw zeilbootje in het water.
- Vertel wat je hebt gebruikt om het te bouwen en hoe het voer.
8-12 jaar:
- Schrijf hoe je je bootje hebt gebouwd en wat je daarna veranderde om hem beter te laten varen.
Gebruik woorden als: balans, vorm, windkracht, snelheid.