Meten is weten
Nu je alles hebt voorbereid, gaan we meten.
Wat ga je doen?
Maak een tabel waarin je temperatuur of smelttijd bijhoudt (eventueel in groepjes vergelijken).
Tabel maken
Maak een tabel van je resultaten. Meet met een stopwatch hoeveel tijd elke methode nodig heeft om de schat te bevrijden:
Schrijf bovenaan:
- Wat zat erin?
- Hoe lang duurde het om te smelten?
- Werd het helemaal zacht? (ja/nee)
Schrijf links je lekkernijen:
Beantwoord de volgende vragen:
- Welke smolt het snelst?
- Waar kwam de warmte vandaan?
- Wat hielp het best om die warmte binnen te houden?
Denk na en bespreek
Gebruik de woorden: zonlicht, warmte, oven, smelten.
- Wat gebeurde er met de chocola of marshmallow?
- Hoe goed hield jouw oven de warmte vast?
- Wat zou je veranderen om hem beter te laten werken?
Differentiatie
4-7 jaar:
- Voorspel vooraf: wat denk je dat sneller smelt: chocola of een marshmallow?
- Leg uit aan iemand anders waarom jouw oven warm wordt, zonder vuur of stroom.
- Bedenk: wat zou jij nog meer willen klaarmaken in jouw zonneoven? En gaat het goed?
8-12 jaar:
Ontwerp een verbeterde zonneoven die nóg beter warmte vasthoudt:
- Denk aan extra reflectoren, een grotere klep of een deksel van dubbel plastic.
- Gebruik een thermometer om de temperatuur te meten in 10 minuten.
- Bedenk een situatie waar zonne-energie koken écht handig is (bijv. op reis, in rampgebieden of op kamp).